Opanowanie stresu i więcej dobrostanu – praktyka mindfulness w pigułce

Współczesna rzeczywistość wymaga od nas ciągłej pogoni w celu realizacji zawodowych wyzwań, wypełnienia obowiązków domowych i spełnienia wszystkich wymagań, jakie stawia przed nami otoczenie. W pędzącej codzienności łatwo się zagubić, a to z kolei staje się źródłem stresu, powodującego kłopoty ze snem czy koncentracją. W natłoku wydarzeń niełatwo jest dążyć do wewnętrznej harmonii. To właśnie naprzeciw tym, którzy mimo wszystko starają się ją osiągnąć, wychodzi koncepcja mindfulness.

Medytacja - praktyka uważności mindfulness

Co to jest mindfulness?

Mindfulness oznacza świadomość i uważność. W świetle założeń tej koncepcji dąży się do skupienia uwagi na wszystkim tym, co aktualnie rozgrywa się wokół nas. To nic innego, jak trening dla umysłu. Choć praktyki mindfulness są stosunkowo nową inicjatywą, podstaw ogólnych założeń można doszukać się w praktykach buddyjskich. Dziś mają one jednak wyłącznie świeckie podłoże. Innowacyjny program, związany z treningiem umysłu, stworzył amerykański psychiatra prof. Jan Kabat-Zinn. Jego założenia opierały się na redukcji stresu, destabilizującego codzienne funkcjonowanie. Profesor swoją koncepcję oparł na tzw. praktykach uważności. Szybkie efekty spowodowały natychmiastowy wzrost zainteresowania głoszonymi przez niego teoriami.

Koncepcja mindfulness od strony praktycznej

Aby zapoznać się z teorią mindfulness, warto sięgnąć do artykułu, zamieszczonego na stronie https://www.przystanekmindfulness.pl/czym-jest-mindfulness – to właśnie z niego możemy dowiedzieć się o dwóch rodzajach praktyk, stanowiących podstawę treningu uważności. Jedną z nich jest praktyka formalna, drugą nieformalna. Praktyka formalna to aktywność, podejmowana codziennie. Odbywa się ona np. poprzez jogę. Z kolei praktyka nieformalna polega na tym, aby uważność pojawiła się w każdej chwili naszej codzienności. To swoiste zaprzeczenie podzielności uwagi, która wydaje się niezwykle ważna w naszej rzeczywistości. Jak bowiem głosi koncepcja mindfulness, mechaniczne wykonywanie poszczególnych działań wcale nie przynosi wymiernych korzyści. Wprost przeciwnie, często musimy sprawdzać, czy na pewno zamknęliśmy drzwi lub wyłączyliśmy żelazko z prądu przed wyjściem z mieszkania. Tzw. autopilot może być wykorzystywany sporadycznie, gdyż tylko wtedy wiąże się on z oczekiwanymi efektami. W teorii mindfulness dominuje z kolei świadome dążenie do realizacji zadań i zaangażowanie w podejmowanie działania, które mają miejsce w najbliższym otoczeniu.

Kursy mindfulness Warszawa - Przystanek Mindfulness

Dlaczego warto stosować treningu umysłu?

Największą korzyścią, płynącą z koncepcji mindfulness, jest redukcja stresu. Co więcej, kursy mindfulness i wykonywany trening umysłu, wpisujący się w tę teorię, pozytywnie wpływa na pamięć i koncentrację, ułatwia wypoczynek, a nawet stanowi jeden z elementów walki z przewlekłym bólem. Jest on również formą pomocy w stanach lękowych, depresji oraz różnego rodzaju zaburzeniach odżywiania. Ważne jednak, aby był on świadomym wyborem, kierowanym ciekowością i dążeniem do harmonii w świecie chaosu.

Jak praktykować mindfulness?

Aby praktykować mindfulness, wystarczy świadomie doświadczać otaczającej nas rzeczywistości. Można to zrobić poprzez:

  • świadome przebudzenie – skupienie się na oddechu i ruchach, wykonywanych podczas przebudzenia i wstawania z łóżka,
  • doświadczanie codzienności – zatrzymanie się tylko po to, by zdać sobie sprawę gdzie jesteśmy, co robimy i jaki jest cel naszego działania,
  • świadomość drobnych czynności – skupienie całej uwagi i świadome wykonanie jednej czynności, np. ubieranie się z poznawaniem faktury i kolorów poszczególnych materiałów,
  • wyciszenie przez oddech – skupienie się na oddechu można wprowadzić np. przed każdą rozmową telefoniczną,
  • koncentracja na harmonii – to świadomy wybór pomiędzy chaosem codzienności, a dążeniem do uzyskania wewnętrznego spokoju.

Mindfulness wychodzi naprzeciw wszystkim osobom, które od rzeczywistości oczekują nieco więcej, niż nieustannej pogoni w celu realizacji zadań. Trening umysłu uczy wewnętrznego ładu i wprowadza harmonię w świecie, w którym osiągnięcie spokoju to trudne i niezwykle wymagające wyzwanie.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.